prof. Andrzej Zalewski
badane place: 30
(wrzesień 2017)
Analizie poddano 30 placów usytuowanych w różnych częściach miasta, przede wszystkim w śródmieściu.
W zakresie rozwiązań infrastruktury i obsługi transportowej badano następujące zagadnienia:
W analizach wykorzystano materiały statystyczne i kartograficzne dotyczące systemu transportowego Warszawy dostępne w internecie (Google Earth, Geoportal) lub udostępnione przez Zarząd Dróg Miejskich (potoki ruchu na placach). W trakcie badań wykonano wizje lokalne wybranych placów.
Analizowane place charakteryzują się dużą różnorodnością pod względem powierzchni, rozwiązań układu ulicznego kształtującego ich strukturę, funkcji ulic przechodzących przez plac oraz form obsługi transportem publicznym i rowerowym.
Powierzchnia analizowanych placów waha się od 0,14 ha („Patelnia”) i 0,23 ha (Rynek Mariensztacki) do 4,4 ha (plac Defilad) i 3,81 ha (plac Hallera). Wielkość placu wpływa na jego formę przestrzenną i sposób rozwiązania obsługi komunikacyjnej.
N większości analizowanych placów odbywa się ruch samochodowy. Do wyjątków należą te, których główną funkcją transportową jest ruch pieszy. Są to: plac Zamkowy, Rynki Starego i Nowego Miasta oraz Mariensztacki, a także „Patelnia”. Liczba ulic dochodzących do badanych placów wynosi od 3 do 7, przy czym w większości są to place przez które przebiegają ulice podstawowego układu drogowo-ulicznego, czyli ulice główne i zbiorcze. Klasy funkcjonalno-techniczne tych ulic wskazują na rangę placu w ogólnomiejskim układzie drogowo-ulicznym. Jedynym z analizowanych miejsc, gdzie ruch drogowy odbywa się na dwóch poziomach, jest plac Na Rozdrożu, gdzie w dolnym poziomie bezkolizyjnie przebiega Trasa Łazienkowska (aleja Armii Ludowej), mająca klasę ulicy głównej ruchu przyspieszonego o przekroju dwujezdniowym. Układ drogowo-uliczny składający się z ulic lokalnych mają place Konfederacji, Dąbrowskiego i Defilad oraz te place, których główną funkcją transportową jest ruch pieszy.
Ulice układu podstawowego przebiegające przez analizowane place mają kategorię powiatową (ulice zbiorcze) lub wojewódzką (ulice główne i główne ruchu przyspieszonego). Ulice lokalne należą z reguły do kategorii ulic gminnych.
Place, które najmocniej zaznaczają swoją obecność ulicami układu podstawowego w stosunku do wszystkich ulic dochodzących do placu to: Bankowy, Na Rozdrożu, Wilsona i Teatralny. Wszystkie ulice przechodzące przez te dwa ostatnie place zaliczane są do ulic podstawowego drogowo-ulicznego układu ogólnomiejskiego.
Na podstawie analizy układu przestrzennego i funkcji okolicznych ulic podjęto próbę klasyfikacji transportowej wybranych warszawskich placów. Wyróżniono 5 typów:
Plac Wilsona jest mocno obciążony ruchem, podobnie jak plac Zawiszy (ten jest najbardziej obciążony) oraz Bankowy. Według danych Zarządu Dróg Miejskich potoki ruchu na dwóch pierwszych z tych placów, z uwzględnieniem ich konfiguracji przestrzennej, wynoszą w zależności od pory dnia od około 3400 p.u./h1 do około 7000 p.u./h. Na placu Bankowym obciążenie jest mniejsze i waha się w granicach 2800–3700 p.u./h. Ruch na placu Wilsona charakteryzuje się dużą zmiennością w zależności od pory dnia – w szczycie porannym obciążenie wynosi około 5800 p.u./h i w okresie międzyszczytowym maleje do około 3400 p.u./h, po czym w szczycie popołudniowym wzrasta do poziomu 4400 p.u./h. Ta zmienność w czasie spowodowana jest usytuowaniem placu na ważnym ciągu drogowo-ulicznym łączącym Bielany z centrum miasta, jak również jego położeniem w dzielnicy mieszkaniowej, a ciąg ulic Słowackiego i Mickiewicza jest najkrótszym połączeniem z centrum oraz ulicą Marszałkowską.
Z kolei najmniej obciążony ruchem drogowym bez względu na porę dnia jest plac Konfederacji, znajdujący się w centralnej części Bielan. Przebiegające przezeń potoki ruchu nie przekraczają 200 p.u./h, co stwarza dobre warunki środowiskowe osobom mieszkającym w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
Większość z analizowanych placów (24 z 30) jest obsługiwana autobusami, tramwajami, metrem lub koleją. Najczęściej wykorzystywanym środkiem lokomocji jest autobus (22 z 24 placów), następnie tramwaj (15 z 24). Metro reprezentowane jest jedynie na placach: Wilsona, Bankowym, Defilad, Wileńskim i na „Patelni”. Przez kolej obsługiwane są tylko 2 place: Wileński i Zawiszy. Struktura wykorzystywanych środków transportu publicznego odpowiada w przybliżeniu tej w całej Warszawie.
Na czterech z analizowanych placów znajdują się dodatkowo dworce komunikacji zamiejskiej (kolejowej – place Defilad, Zawiszy i Wileński) oraz autobusowej (place Defilad i Wileński). 13 z 30 analizowanych placów można uznać za węzły przesiadkowe znaczące w skali miasta, a 12 z nich zapewnia przesiadki do różnych środków transportu publicznego.
Na podstawie analizy wykorzystania powierzchni warszawskich placów wskazano te, które posiadają strefę pieszą w swojej strukturze lub w strefie zieleni. Obszary takie wyróżniono na placach:
Strefy piesze lub zielone z ruchem pieszym występują na 23 z 30 analizowanych placów. Największe strefy piesze w stosunku do powierzchni placu (poza obszarami genetycznie przeznaczonymi dla ruchu pieszego, czyli Rynkami Starego i Nowego Miasta, Mariensztackim, placem Żelaznej Bramy i „Patelnią”) mają place: Europejski, Zamkowy, Defilad, Hallera, Szembeka, Konstytucji, Piłsudskiego i Politechniki.
Drogi dla rowerów obecne są na 9 z 30 placów, a do 7 dochodzą stycznie drogi rowerowe. Oznacza to, że do 16 z 30 placów możemy dojechać, korzystając z dynamicznie rozwijającego się układu dróg rowerowych. W wielu miejscach widać jednak brak ciągłości tego – wynika to z faktu, że analizowane place powstawały w czasach, gdy nie przewidywano dróg dla rowerów jako elementu wydzielonej infrastruktury transportowej. Na połowie z badanych placów usytuowane są stacje Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo, a w kilku przypadkach stacje te znajdują się również w pobliżu placu.
Tylko na 8 z 30 placów nie ma możliwości parkowania samochodów. Parkingi znajdują się przeważnie w poziomie placu. W ostatnich miesiącach na skutek działań mających poprawić jakość przestrzeni publicznych w centrum miasta spadła liczba dostępnych miejsc parkingowych – dotyczy to m.in. placu Powstańców Warszawy. Tylko na placach Defilad i Krasińskich znajdują się publiczne podziemne parkingi kubaturowe. Ponadto przy placu Wilsona nad tunelem linii metra usytuowany jest parking na 200 samochodów, lecz z niewiadomych względów pozostaje niedostępny dla użytkowników.
Wyniki przeprowadzonych analiz wskazują, że place są ważnym elementem tworzącym strukturę funkcjonalno-przestrzenną Warszawy. Badane place charakteryzują się dużą różnorodnością pod względem:
Strefy piesze i strefy zielone z dominującym ruchem są ważnym elementem ukształtowania przestrzeni placów i znacząco wpływają na ich funkcje. Z przeprowadzonych analiz wynika, że szczególnie w obszarze centrum znajduje się stosunkowo mało miejsc parkingowych i liczba ta wciąż spada. Jest to wynik działań władz miejskich promujących politykę zrównoważonego rozwoju, w tym podróże do centrum i śródmieścia transportem publicznym oraz rowerami.
Żeby poprawić atrakcyjność warszawskich placów, należałoby zwrócić uwagę na estetykę i standardy techniczno-funkcjonalno-materiałowe realizowanej infrastruktury transportowej. Warto byłoby również dążyć do poprawienia dostępności przystanków transportu zbiorowego oraz zadbać o spójność przestrzeni placów z układem dróg rowerowych w mieście.
1 p.u./h – pojazd umowny na godzinę; pod pojęciem natężenia ruchu w pojazdach umownych należy rozumieć łączną liczbę pojazdów z uwzględnieniem struktury rodzajowej ruchu przez zastosowanie odpowiednich wskaźników przeliczeniowych na samochody osobowe.
nazwy ulic dochodzących do placu | Aleje Jerozolimskie Starynkiewicza Nowogrodzka Koszykowa Oczki Lindleya Nowogrodzka |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
nazwy ulic dochodzących do placu | Plac Zamkowy Świętojańska Piwna międzymurze Piotra Biegańskiego Podwale Senatorska |
rodzaje nawierzchni jezdni | bruk |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne |
nazwy ulic dochodzących do placu | Aleja Solidarności Andersa Elektoralna Marszałkowska Senatorska |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka betonowa, od strony zachodniej asfalt, od strony południowej w części podwyższonej płyty betonowe, w pozostałych – kostka betonowa |
nazwy ulic dochodzących do placu | Kredytowa Szkolna Rysia Jasna |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka betonowa wschodni odcinek placu naprzemiennie z fragmentami z płyt |
nazwy ulic dochodzących do placu | Złota |
nazwy ulic dochodzących do placu | Plac Grzybowski Twarda Próżna |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne |
nazwy ulic dochodzących do placu | Jagiellońska Plac Hallera Skoczylasa Groszkowskiego Dąbrowszczaków Szymanowskiego |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
nazwy ulic dochodzących do placu | Mickiewicza Aleja Wojska Polskiego Czarnieckiego Mickiewicza |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka cementowa, płyty cementowe |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | asfaltowe (pasy rowerowe wyznaczone na jazdni) |
nazwy ulic dochodzących do placu | Płatnicza Schroegera Płatnicza Daniłłowskiego Lipińska |
rodzaje nawierzchni jezdni | kostka betonowa śrutowana, asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty betonowe, kostka betonowa śrutowana |
nazwy ulic dochodzących do placu | Marszałkowska Koszykowa Śniadeckich Waryńskiego Piękna |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty betonowe, mozaiki z płyt betonowych, klinkieru i kostki kamiennej |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | płyty betonowe |
nazwy ulic dochodzących do placu | plac Krasińskich Długa Miodowa |
rodzaje nawierzchni jezdni | kostka kamienna |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka kamienna, płyty cementowe – od strony ulicy Długiej |
nazwy ulic dochodzących do placu | Aleje Ujazdowskie Koszykowa Aleja Wyzwolenia Aleja Armii Ludowej Aleja Szucha |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne, przed budynkami mieszkalnymi betonowe płyty chodnikowe, asfalt wokół fontanny |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | asfaltowe |
nazwy ulic dochodzących do placu | Grójecka Słupecka Barska Uniwersytecka Filtrowa |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka cementowa – chodniki przy ulicach, asfalt – alejki na placyku |
nazwy ulic dochodzących do placu | Królewska Niżyńskiego Królewska Tokarzewskiego-Karaszewicza Osslińskich Focha Moliera |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne, asfalt |
nazwy ulic dochodzących do placu | Grochowska Szembeka Kordeckiego Zaliwskiego Chłopickiego Sztuki Kordeckiego |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa, płyty kamienne |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne |
nazwy ulic dochodzących do placu | Nowowiejska Polna Śniadeckich Lwowska Noakowskiego |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | asfaltowe |
nazwy ulic dochodzących do placu | Świętokrzyska Powstańców Warszawy Moniuszki Boduena Przeskok Górskiego Warecka |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa, płyty kamienne |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty cementowe, kostka cementowa – od strony ul. Boduena |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | aslaftowe |
nazwy ulic dochodzących do placu | Senatorska Wierzbowa Moliera Senatorska Nowy Przejazd Bielańska |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty cementowe, kostka cementowa |
nazwy ulic dochodzących do placu | Nowy Świat Bracka Żurawia Hoża Mokotowska Aleje Ujazdowskie Wiejska Prusa Książęca |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne, płyty betonowe |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | asfaltowe |
nazwy ulic dochodzących do placu | Marszałkowska Polna Boya-Żeleńskiego Puławska Klonowa Bagatela Aleja Szucha |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka cementowa, kostka kamienna |
nazwy ulic dochodzących do placu | Wileńska Targowa Cyryla i Metodego Aleja Solidarności Targowa |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka betonowa, płyty betonowe |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | asfaltowe |
nazwy ulic dochodzących do placu | Mickiewicza Słowackiego Krasińskiego |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty betonowe, kostka betonowa |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | asfaltowe, kostka |
nazwy ulic dochodzących do placu | Marszałkowska Ptasia Przechodnia Graniczna |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty betonowe, cegła (drobne ścieżki), płyta placu z płyt kamiennych |
nazwy ulic dochodzących do placu | Towarowa Aleje Jerozolimskie Grójecka Raszyńska |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty betonowe, kostka betonowa |
nazwy ulic dochodzących do placu | Mokotowska Marszałkowska Nowowiejska Aleja Wyzwolenia |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne |
nazwy ulic dochodzących do placu | Źródłowa Boczna Sowia Mariensztat Garbarska Białoskórnicza |
rodzaje nawierzchni jezdni | kostka cementowa |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka cementowa, płyty cementowe |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | kostka cementowa, asfaltowe |
nazwy ulic dochodzących do placu | Kościelna Freta Stara |
rodzaje nawierzchni jezdni | bruk |
rodzaje nawierzchni chodników | kostka brukowa |
nazwy ulic dochodzących do placu | Krzywe Koło Nowomiejska Wąski Dunaj Świętojańska Jezuicka Celna |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne |
nazwy ulic dochodzących do placu | Burschego Mazowiecka Królewska Kredytowa Traugutta |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfalt |
rodzaje nawierzchni chodników | asfalt, płyty chodnikowe, kostka betonowa (bauma) |
rodzaje nawierzchni dróg dla rowerów | brak |