Rozwój Grochowa wiąże się z jednej strony z wytyczeniem słynnego Traktu Brzeskiego, z drugiej zaś z równie słynną bitwą stoczoną w czasie powstania listopadowego. Trakt Brzeski to jedno z głównych przedsięwzięć Stanisława Staszica, przyrodnika, geologa i działacza, dla którego oświecenie oznaczało rozwój nauki, techniki oraz przemysłu. Trakt z Warszawy do Brześcia (dzisiejsza ulica Grochowska), uświetniony świeckim, robotniczym pomnikiem Pracy, po raz pierwszy upamiętniającym trud anonimowych zazwyczaj robotników, powstał zaledwie pięć lat przed wybuchem powstania listopadowego.
W 1825 roku zmarł car Aleksander, a na tronie zastąpił go jego brat Mikołaj. Dla Polaków oznaczało to istne trzęsienie ziemi. Aleksander doprowadził do powstania Uniwersytetu Warszawskiego, wprowadził konstytucję, w okresie jego panowania powstały budynki Antonia Corazziego na placach Bankowym i Teatralnym, a także pałac Staszica. Car Mikołaj natomiast był despotą, bardziej niż wiedza interesowała go inwigilacja. Pięć lat pomiędzy ukończeniem Traktu Brzeskiego a bitwą o Olszynkę Grochowską to cała epoka.
Piotr Szembek był generałem 4. Armii Wojska Polskiego w bitwie o Olszynkę Grochowską – to właśnie wtedy został odparty atak rosyjskich oddziałów na Warszawę. Powstanie listopadowe z początku wydawało się sukcesem, a w oswobodzonym mieście – w uwolnionym od rosyjskiego nadzoru Teatrze Narodowym – odbyło się premierowe wykonanie Warszawianki, jednej z najważniejszych polskich pieśni rewolucyjnych, która o mało nie została hymnem państwowym po odzyskaniu niepodległości.
W stulecie tamtej bitwy narodziła się idea budowy kościoła-pomnika, który upamiętniałby ów „dzień krwi i chwały". Autorem projektu był Andrzej Boni, pochodzący z Włoch architekt specjalizujący się w budowlach sakralnych; nadał on grochowskiemu kościołowi intrygującą formę wynikającą z połączenia charakterystycznego dla lat 30. XX wieku modernizmu ze strzelistością gotyku. Obie te tradycje formalne są w równym stopniu właściwe kulturze architektonicznej Zachodu, jak cerkiewne kopuły kulturze architektonicznej Wschodu. Tak jak Rosjanie budowali cerkwie w Warszawie, poszerzając zasięg swych wpływów kulturowych, kościół na Grochowie jest wyraźnym akcentem zachodniej architektury we wschodniej wówczas strefie wpływów.
Uporządkowanie otoczenia świątyni i stworzenie dla niej osi kompozycyjnej było głównym zadaniem modernizacji placu Szembeka, którą ukończono w 2012 roku. Remont, który kosztował 23 miliony złotych, miał zamienić plac w salon Grochowa. Nawierzchnię wyłożono granitem, zamontowano fontannę oraz kiosk służący jako punkt informacji kulturalnej. Wycięto rosnące tu dotąd drzewa, zastąpiono je szpalerem brzóz. W pierwotnych planach w północnej części placu od strony ulicy Józefa Chłopickiego miał zostać zlokalizowany zaułek z kawiarniami, a po drugiej stronie, przy ulicy księdza Jana Sztuki, kramy oraz wystawy plenerowe.
Remont placu Szembeka był eksperymentem w dziedzinie warszawskiej rewitalizacji – i z tej próby wiele dowiedzieliśmy się o potrzebach mieszkańców. Estetyka aranżacji wywołała znaczące kontrowersje, jednak najważniejsze, że plac działa, a mieszkańcy Grochowa chętnie z niego korzystają.
Komentarze, jakie pojawiły się w związku z remontem tej przestrzeni publicznej, znacząco wpłynęły na dalsze modernizacje w przestrzeni Warszawy, w tym na udział zieleni oraz funkcjonalność małej architektury. Prace przy kolejnych placach Warszawy albo przy kolejnych etapach modernizacji bulwarów wiślanych pokazują, że w ciągu ostatnich lat wiele się nauczyliśmy. A czas, który upłynął od otwarcia placu Szembeka w nowej odsłonie, to dla Warszawy cała epoka.
Paweł Brylski, 2017
powierzchnia placu (ha) | 1.06 |
liczba drzew | 53 |
powierzchnia okapu – szerokość koron drzew (m²) | 1079,375 |
powierzchnia biologicznie czynna bez wody (m²) | ok. 407 |
nawierzchnia przepuszczalna (m²), czyli powierzchnia biologicznie czynna + nawierzchnia umożliwiająca przesiąkanie wody (gruntowa, żwirowa etc.) | ok. 970 |
woda dynamiczna | fontanna w posadzce, ok. 400 m² |
retencja wody | odwodnienie liniowe |
wysokość budynków | kościół: 50m plac Szembeka 1: 16 m Kordeckiego 30: 16 m Sztuki 3: 14 m Sztuki 5: 14 m plac Szembeka 8: 11 m plac Szembeka 6: 11 m plac Szembeka 4a: 8 m plac Szembeka 4: 11 m plac Szembeka 2: 16 m Grochowska 128: 16 m plac Szembeka 1a: 3,5 m |
dominanty | kościół Najświętszego Serca Maryi |
wieloramienna lampa „słoneczko” | 1 trzyramienna (w trakcie badań świecące jedynie jedno ramię) |
latarnie innego typu | 20 białych wysokich latarni jednoramiennych, 2 dwuramienne |
nazwy ulic dochodzących do placu | Grochowska Szembeka Kordeckiego Zaliwskiego Chłopickiego Sztuki Kordeckiego |
rodzaje nawierzchni jezdni | asfaltowa, płyty kamienne |
rodzaje nawierzchni chodników | płyty kamienne |
funkcje na placu: gastronomia, biurowce, mieszkaniówka, sklepy, urzędy, miejsca kultury (kino, teatr, dom kultury etc.), punkty usługowe, usługi bankowe, placówki edukacyjne (przedszkola, żłobki, szkoły, uczelnie), obiekty sakralne | sakralna – 11% urzędowo-usługowa – 11% mieszkaniowo-usługowa – 67% mieszkaniowa – 11% |
punkty usługowe w ogólnodostępnych parterach w stosunku do wszystkich budynków w obrębie placu | punkty usługowe – 42% gastronomia – 13% sklepy – 25% urzędy – 8% sklepy spożywcze – 8% puste lokale – 4% |
czy na placu jeździ komunikacja publiczna? | tak |
czy na placu jeżdżą samochody prywatne? | tak |
czy na placu istnieje szersza droga niż dwupasmowa? | nie |
czy w obrębie placu znajdują się przystanki komunikacji publicznej? | tak |
czy na placu znajdują się miejsca parkingowe? | tak |
czy na placu znajdują się stojaki na rowery? | tak |
czy wyznaczona jest strefa ograniczonej prędkości lub piesza? | tak |
czy istnieje tymczasowa (np. weekendowa) lub inna organizacja ruchu? | nie |
czy występują ślepe ściany, pustostany? | nie |
czy na placu pojawiają się handel detaliczny, stragany, kwiaciarki, targi czasowe? | nie |
czy w 2016 roku na placu odbyła się manifestacja? | tak |
liczba artystycznych vlepek | 1 |
liczba pomników | 0 |